czwartek, 8 marca 2018

Quizy, testy, ankiety, lekcja informatyki, sterowanie robotem Dash

Podczas kursu komputerowego How to use Educational Apps poznałam między innymi bardzo przydatne, ciekawe i łatwe w obsłudze narzędzie edukacyjne. Jest to bezpłatna platforma quizizz.com, w której można tworzyć własne quizy, testy i ankiety dla uczniów i nie tylko. Można też wybrać quizy z ogromnej bazy udostępnionych materiałów. Nauczyciel generuje kod pin, a uczniowie dołączają się poprzez stronę join.quizizz.com do zadania, które właściwie wygląda, jak gra.

Oprócz punktów pojawiają się śmieszne obrazki w stylu
"popraw się" lub "jesteś najlepszy".

Uczniowie otrzymują punkty a nauczyciel widzi na bieżąco ranking oraz otrzymuje na koniec raport w postaci pliku excela, który pozwala się zorientować, które pytania i którym osobom sprawiały problemy. Narzędzie to daje możliwość większego zaangażowania uczniów podczas zdobywania wiedzy, a dla nauczyciela może być wspaniałym narzędziem na wstępne ocenienie wiedzy uczniów, np. na początku nowego działu lub na końcu, jako ewaluacja.
Przedstawiam wskazówki, jak używać platformy edukacyjnej QUIZIZZ.COM w formie filmu utworzonego w darmowym programie ScreenCastOmatic: Jak korzystać i tworzyć własne quizy?
Widok strony startowej platformy quizizz

Bardziej znanym w Polsce narzędziem jest KAHOOT!, ale ja osobiście polecam QUIZIZZ. Podobną i równie ciekawą platformą do tworzenia quizów i testów, którą poznałam podczas kursu jest SOCRATIVE.
Lekcja informatyki w ramach Tygodnia Kodowania
     Platformę Quizizz przetestowałam już w październiku na lekcji w ramach Tygodnia Kodowania, w której nasza szkoła bierze udział już od kilku lat. (Projekt „Code Week Polska”, który jest częścią Europejskiego Tygodnia Kodowania a ma na celu popularyzację umiejętności programowania jako niezwykle ważną dla przyszłości rynku pracy.) codeweek.eu
     Mieliśmy też wtedy gości z firmy Samsung, która 3 lata temu ufundowała nam bardzo nowoczesną pracownię komputerową wraz z ogromnym dotykowym ekranem LCD. Gościom również spodobała się nauka poprzez Quizizz i chętnie brali w niej udział na prywatnych smartfonach.

Widok utworzonego quizu przed udostępnieniem uczniom

Widok utworzonego przeze mnie quizu
 na temat bezpiecznego korzystania z Internetu


Przebieg lekcji:
  1. Najpierw uczniowie zostali zapoznani z tematem lekcji "Poznajemy platformę Quizizz. Programujemy w Scratch w ramach Tygodnia Kodowania." 
  2. Następnie uczniowie zapoznali się z quizem z platformy Quizizz i zasadami punktacji (prawidłowa odpowiedź i szybka). Pierwszy quiz "Startowy" został przygotowany na rozgrzewkę i zawierał bardzo proste pytania w stylu "Który owoc jest najbardziej polski?: banan, granat, jabłko, pomarańcza. Po swojej odpowiedzi uczniowie widzieli właściwą odpowiedź i losowy komentarz pochwalający lub zachęcający do poprawy.
Praca z quizem

Okno quizu z pytaniem - wszyscy się bardzo starają ...



  1. Po rozgrzewce, uczniowie sprawdzili się w trudniejszym teście z 10 pytaniami z zakresu bezpiecznego korzystania z Internetu. Wyniki rankingu na bieżąco wyświetlały się na dużym ekranie. Na koniec obejrzeliśmy wyniki i sprawdziliśmy, które pytanie sprawiało najwiecej trudności. Uczeń, który zdobył najwięcej punktów otrzymał nagrodę w postaci długopisu i notesu.
  2. Następnie wyświetliłam uczniom krótką prezentację związaną z Tygodniem Kodowania, wyjaśniliśmy sobie pojęcia związane z programowaniem.  

  1. Przypomniałam zasady korzystania z programu Scratch. Zadaniem uczniów było utworzenie krótkiej animacji z wybranymi postaciami, które będą w dowolny sposób zachęcać do programowania. Dla ułatwienia zaprezentowałam przykładową animację.
  2. Po około 15 minutach uczniowie zaprezentowali swoje prace. Omówiliśmy problemy pojawiające się podczas pracy. 



  1.  Na zakończenie lekcji, uczniowie otrzymali drobne gadżety związane z Mistrzami Kodowania i zostali zachęceni do korzystania ze strony http://mistrzowiekodowania.samsung.pl/
Przykładowy plik
W ramach Tygodnia Kodowania, w kolejnych dniach, uczniowie uczyli się sterować robotem Dash. Zadaniem było omijanie przeszkód lub losowanie pytań i wyszukiwanie odpowiedzi poruszając się między przeszkodami.

sterowanie robotem


















Beata Wachnicka

2 komentarze:

  1. Dzieki za bardzo przystepny "samouczek". Tez miałam omówienie tych swietnych narzedzi na kursie na Malcie. Widziałam praktyczne zastosowanie w szkołach podczas kursu w Colchester. Uczniowie to lubią, ożywia zajęcia, będziemy stosować!

    OdpowiedzUsuń
  2. Naprawdę ciekawe i bardzo przystępne narzędzia edukacyjne do tworzenia quizów, testów dla każdej grupy wiekowej. Wskazówki to świetny pomysł dla niepewnych w świecie komputerów. Ja będę korzystać :)

    OdpowiedzUsuń

Warsztaty i szkolenie dla nauczycieli

Podczas moich szkoleń w ramach Erasmus+ poznałam wiele ciekawych platform edukacyjnych, którymi postanowiłam się podzielić z innymi nauczyc...